Rekrutacja na copywritera – jak przygotować się do rozmowy?

A więc poważnie rozważasz karierę copywritera… Jesteś o krok od wysłania CV, a może nawet już je wysłałeś. Chciałbyś teraz jak najlepiej przygotować się do czekającej cię rozmowy rekrutacyjnej. Byłam kiedyś w tej sytuacji i na próżno szukałam jakiegoś poradnika, czy choćby kilku przydatnych tipów.

Dlatego teraz sama postanowiłam napisać krótki poradnik, opierając się na własnych doświadczeniach w byciu rekrutowaną i rekrutującą. Mam nadzieję, że okaże się przydatny.

Jak wygląda proces rekrutacji do działu marketingu?

Często, zanim ogłoszenie o pracę trafi do internetu, najpierw wieść o rekrutacji obiega grono znajomych pracowników firmy. Jaki z tego wniosek? Że networking popłaca. Mniej oczy i uszy szeroko otwarte, może ktoś z twoich znajomych udostępni na Facebooku ogłoszenie o pracę idealną dla ciebie. Kandydaci z polecenia może i nie mają taryfy ulgowej, ale są rozpatrywani przed innymi. To już jakaś przewaga.

Twój pierwszy krok w procesie rekrutacji to wysłanie CV − na ten temat przeczytasz więcej tutaj, a stąd dowiesz się jakich błędów nie popełnić. Niemalże regułą jest, że wraz z CV będziesz poproszony o przesłanie próbek przykładowych tekstów. Problem w tym, że często tematyka ani forma nie jest sprecyzowana, skąd więc masz wiedzieć, o czym napisać? Do tej kwestii przejdziemy za chwilkę.

Jeśli twoja kandydatura zainteresuje potencjalnego pracodawcę, zostaniesz zaproszony na rozmowę w siedzibie firmy. Pamiętaj, że bez względu na dalszy ciąg, samo zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną jest już sukcesem, z którego możesz być dumnym. To znaczy, że wyróżniłeś się na tle innych kandydatów i twój potencjał został zauważony. Brawo!

Tymczasem dzień rozmowy zbliża się wielkimi krokami, a ty zaczynasz denerwować się coraz bardziej, bo kompletnie nie wiesz, czego się spodziewać. Brzmi znajomo? To mam nadzieję, że poniższy zestaw przykładowych pytań pomoże ci lepiej się przygotować i trochę opanować nerwy.

Jakich pytań możesz oczekiwać na rozmowie?

Jeśli masz już jakieś doświadczenie w copywritingu lub content marketingu, to twój przyszły pracodawca będzie przede wszystkim zainteresowany projektami, którymi się ostatnio zajmowałeś. Możesz spodziewać się pytań w stylu:

  • Czym zajmowałeś się w poprzedniej pracy? Co należało do twoich głównych obowiązków?
  • Jaki był twój największy sukces?
  • Jakie zadania dawały ci największą satysfakcję?
  • Opowiedz o swoim procesie pracy nad tekstem.
  • Jak monitorowałeś efekty swoich działań?

Poza tym na pewno pojawią się też bardziej szczegółowe pytania o narzędzia, z jakimi pracowałeś lub twoją organizację pracy. Dlatego też nie naciągaj faktów i nie wpisuj do CV umiejętności twardych i miękkich, których nie jesteś pewien. To i tak prędzej czy później wyjdzie…

Co jeśli nie masz doświadczenia?

W przypadku, gdy dopiero zaczynasz swoją karierę, rekruterzy będą pytać głównie o studia i twoje poczynania poza zajęciami:

  • Co skłoniło cię do studiowania filologii?
  • Skąd zainteresowanie marketingiem?
  • Jak radziłeś sobie z pisaniem na studiach?
  • O czym pisałeś pracę magisterską?
  • Czy pisałeś już teksty do internetu? Jeśli tak, to jakie i o czym?

Kiedy kandydat nie posiada jeszcze żadnego znaczącego doświadczenia, rekruter stara się wybadać, co go motywuje i jakim typem osobowości jest. Trochę między wierszami stara się wywnioskować, czy potrafisz pracować systematycznie, jak radzisz sobie z nowymi wyzwaniami, co stoi za twoimi wyborami, itd.

Pamiętaj, że nie musisz dzielić się z rekruterem historią swojego życia. Nadmierna szczerość nie jest wskazana, ale nie ubarwiaj też rzeczywistości. Podejdź do tego strategicznie: podkreśl swoje mocne strony i sukcesy, a słabe strony i porażki przedstaw jako lekcje i pola do dalszego rozwoju.

O co jeszcze rekruter może zapytać przyszłego copywritera?

Oczywiście mogą pojawić się też inne pytania, np. o powód zmiany kariery, jeśli taki jest akurat twój przypadek, lub o powód przejścia na etat z kariery freelancera. Przed rozmową polecam przyjrzeć się krytycznie swojemu CV i wejść w buty rekrutera: co przykułoby jego uwagę? Co w twoim życiorysie mogłoby nie być dla niego do końca jasne? Spisz wszystkie te kwestie na kartce i pomyśl, co mógłbyś odpowiedzieć, gdyby cię o to zapytano.

Spodziewaj się też, że część rozmowy przebiegnie w języku obcym, o ile aplikujesz na stanowisko obcojęzycznego copywritera. Czasami, z nie do końca jasnych mi powodów, rekruter prowadzący rozmowę z tajemniczym półuśmiechem płynnie przechodzi na język obcy, jakby chciał specjalnie zaskoczyć kandydata. Nie daj się wybić z pantałyku.

Pamiętaj, że ty też możesz, a nawet powinieneś, zadawać pytania podczas rozmowy. Kandydat, który o nic nie pyta, sprawia wrażenie, że nie zależy mu za bardzo na stanowisku. Wydaje się też być mało komunikatywny. Wiem, czasem to stres sprawia, że żadne sensowne pytanie jakoś nie przychodzi w danej chwili do głowy. Dlatego warto wcześniej przygotować sobie kilka uniwersalnych pytań, na przykład o typowy dzień pracy copywritera lub nowe projekty w planach.

Próbka tekstu – na jaki temat najlepiej napisać?

Najczęściej rekruterzy pozostawiają kandydatom wolną rękę co do tematyki tekstu próbnego. Z jednej strony daje to większe pole do manewru, ale z drugiej trochę utrudnia zadanie, bo o czym by tu napisać, żeby zrobić jak najlepsze wrażenie…?

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że zasady są dwie:

  1. Najlepiej napisz na temat, w którym się orientujesz, ale powiązany z działalnością firmy.
  2. Unikaj przerostu formy nad treścią.

Już wyjaśniam, co mam na myśli. Zgodnie z zasadą numer 1, staraj się nie pisać o czymś, o czym nie masz zielonego pojęcia. Wyjdzie z tego nudny banał. A co jeśli firma działa w branży, o której jeszcze nie wiesz za wiele? O ile nie jest to fizyka jądrowa, to myślę, że zawsze możesz napisać na temat, który w jakimś stopniu wiąże się z tym, co robią lub o czym już pisali na swoim blogu.

Zasada numer 2 mówi sama  za siebie. Nie przekombinuj. Widziałam już teksty, którym bliżej było do poezji niż do copywritingu. Zdania o szekspirowskiej składni. Słowa, których na próżno szukać w słownikach. Zamiast zrobić piorunujące wrażenie, taki tekst zniechęca do czytania i niepotrzebnie irytuje, a CV kandydata ląduje w koszu.

Jak przygotować się do rozmowy?

Jak już wcześniej wspominałam, najlepiej spisz na kartce wszystkie potencjalne pytania, które przyszły ci do głowy w trakcie analizy swojego CV. Przygotuj też kilku zdaniową autoprezentację. Często najpierw obie strony krótko o sobie opowiadają. Tylko nie ucz się jej na pamięć! Czasami kandydaci, zamiast opowiadać o sobie, recytują wcześniej przygotowane kwestie. Nie o to chodzi. Po prostu przemyśl,o czym i jak chciałabyś opowiedzieć, żeby zrobić dobre wrażenie.

Kolejną kwestią do przemyślenia są twoje wymagania co do stawki. Z pewnością i o to na końcu zapyta rekruter. Podaj kwotę, którą chciałbyś zarabiać. Nie zaniżaj jej, ale bądź też świadomy rynkowych standardów. Według mnie lepiej podać górą granicę i zaznaczyć, że jesteś otwarty na negocjacje, niż strzelić za niską kwotą i potem żałować. Wiem, nie jest to łatwe, zwłaszcza kiedy zależy ci na tej posadzie, ale pamiętaj: skończyłeś wymagające studia, jesteś dobry w tym, co robisz, więc zasługujesz na odpowiednią stawkę.

Zostawiam cię z tą myślą i trzymam kciuki, żeby rozmowa poszła gładko i rekrutacja zakończyła się dla ciebie sukcesem. A w wolnej chwili zapraszam na mojego instagrama − tam dzielę się tym, co aktualnie czytam, nad czym pracuję lub czego się uczę w ramach samorozwoju. A jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi postami na blogu to polub Z kontekstu na facebooku i dołącz do grupy Z wykształcenia filolog.

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o