Praca copywritera

Praca po filologii – jak zostać copywriterem?

W trakcie studiów filologicznych stwierdziłeś, że praca tłumacza to chyba nie do końca twoja bajka, a nie widzisz się też w roli nauczyciela? Zastanawiasz się nad innymi opcjami? A może chciałbyś połączyć hobby, znajomość języka i pracę w jedno? Jeśli lubisz pisać, to copywriting może okazać się pracą twoich marzeń.

Copywriter a content writer

W ofertach pracy lub zleceniach spotkać można się z tym, że copywriter jest zamiennie używany z określeniem content writer. Dzisiaj to już praktycznie synonimy, ale z historycznego punktu widzenia oba te zawody trochę się od siebie różniły.

Przed erą internetu istniał jedynie copywriting, czyli tworzenie haseł reklamowych, sloganów oraz tekstów reklam telewizyjnych, radiowych i prasowych (copy  to po angielsku treść takich właśnie reklam).

Rozwój internetu, a z nim powstanie sklepów internetowych, blogów i mediów społecznościowych, poszerzyło zakres działań copywritera o tworzenie różnorodnych, nie koniecznie sprzedażowych, treści (po angielsku contentu).

Contentem mogą być na przykład bogate merytorycznie artykuły na firmowego bloga, specjalistyczne ebooki i ciekawe opisy produktów w sklepie internetowym, ale również posty w mediach społecznościowych, prezentacje, czy infografiki. Zakres pracy może być naprawdę szeroki i głównie zależy od pracodawcy lub zleceniodawcy i ich strategii marketingowej.

W związku z tym, że oba zawody stały się właściwie tożsame, dla ułatwienia w dalszej części artykułu będę trzymała się terminu copywriter.

Cechy dobrego copywritera

Czy dobry copywriter musi być z wykształcenia filologiem? Absolutnie nie. Nie każdy filolog potrafi i lubi pisać. Jeśli jednak potrafi i lubi, to może czuć się w copywritingu jak ryba w wodzie.

W copywritingu bardzo ważna jest kreatywność, pomysłowość i pragnienie tworzenia. Oprócz tego musisz dużo czytać i być dociekliwym, a także sprawnie radzić sobie z przekopywaniem internetowych źródeł. Bywa, że research zajmuje więcej niż sam proces pisania dobrej jakości artykułu.

Copywriter musi być na bieżąco ze zmianami w algorytmach Google i mediów społecznościowych, by wiedzieć, jak pisać teksty, które zapewnią stały ruch odwiedzających stronę.

Oprócz tego powinien umieć planować treści, tak by odpowiadały potrzebom klientów na różnym etapie dokonywania zakupu: poznania marki, odkrywania jej przewagi nad konkurencją, edukowania w zakresie korzyści, które oferuje im produkt, rozwiewania wątpliwości, itp. Klienci indywidualni, którzy podejmą z tobą współpracę, mogą nie wiedzieć nic o odpowiedniej strategii, i to ty powinieneś im ją zaproponować.

Pisanie treści promocyjnych wymaga też zainteresowania psychologią i znajomości podstawowych mechanizmów marketingowych. Przydaje się też empatia i umiejętność spojrzenia na pewne sytuacje z perspektywy klienta, nawet w przypadku branży, która nie jest ci zbyt bliska. Powinieneś być dobrym słuchaczem i obserwatorem, który potrafi wyciągać właściwe wnioski.

Jak zacząć pracę jako copywriter?

1. Zdobądź wiedzę teoretyczną

Copywriting różni się trochę od pisania opowiadań i sama zdolność operowania słowem niestety nie wystarczy, żeby móc na tym zarabiać. Bądź co bądź content writing to integralny element strategii marketingowej, więc w długofalowej perspektywie twoje teksty powinny przede wszystkim pracować na zwiększenie sprzedaży produktu twojego klienta. Aby być dobrym copywriterem, musisz najpierw poznać podstawy marketingu.

Marketing internetowy to bardzo dynamiczna dziedzina, dlatego książki nie są w tym wypadku najbardziej aktualnym źródłem wiedzy, bo w momencie, kiedy pojawiają się na półkach, niektóre informacje mogą być już przestarzałe. Najnowszej wiedzy szukaj w internecie i ewentualnie w prasie branżowej. Niemniej jednak, jeśli chodzi o podstawową, fundamentalną wiedzę, to na książkach można polegać.

Zacznij od poniższych źródeł:

Książki:

  • Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów – Barbara Stawarz
  • Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy – Joanna Wrycza-Bekier
  • Copywriting. Jak sprzedawać słowem – Dorota Jędrzejewska Rafał Niemczyk
  • Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting&Webriting – Artur Jabłoński
  • Zakamarki marki – Paweł Tkaczyk

Internet:

Prasa:

Dodatkowym plusem na start twojej copywriterskiej kariery będą również studia podyplomowe (dobre dla tych, którzy się przebranżawiają) lub praktyki studenckie. Wiedza, którą zdobędziesz, będzie fundamentem dla rozwoju twoich umiejętności w praktyce.

2. Zaprezentuj swoje umiejętności w praktyce

Aby zdobyć pierwszą pracę lub zlecenie potrzebujesz portfolio, a żeby zbudować portfolio, potrzebujesz klientów. Brzmi jak błędne koło, a to z reguły największa trudność, z jaką musi zmierzyć się początkujący copywriter. Są 3 wyjścia z tej sytuacji:

  • Napisz spersonalizowany tekst próbny pod kątem konkretnej branży, z której wywodzi się twój potencjalny pracodawca lub zleceniodawca. Nie musi być długi, wystarczy pół strony. W ten sposób nie tylko zademonstrujesz swoje umiejętności copywriterskie w określonej tematyce, ale też pokażesz potencjalnemu pracodawcy, że zależy ci na tej pracy.
  • Zamiast portfolio wyślij link do swojego bloga, załączając 1 lub 2 najlepsze artykuły do wglądu. Oczywiście najpierw musisz prowadzić bloga, najlepiej o określonej tematyce. Może warto to rozważyć?
  • Jeśli zdarza ci się pisać do szuflady w ramach ćwiczeń, to wybierz kilka najlepszych artykułów, jakie do tej pory napisałeś i stwórz z nich małe portfolio z zaznaczeniem, że teksty te nie były nigdzie publikowane. Jeśli masz dobry styl i uda ci się zaciekawić pracodawcę, to masz sporą szansę na zdobycie posady juniora.

No właśnie, lepiej zacząć jako freelancer, czy szukać stałej pracy na etacie?

3. Wybierz formę zatrudnienia

Copywriter może pracować zarówno jako freelancer, jak i być zatrudnionym na etacie. Freelancing będzie lepszą opcją, jeśli jesteś w trakcie przebranżowienia się lub traktujesz to raczej jako zajęcie dodatkowe.

Jako freelancer możesz spróbować działać w ramach działalności nierejestrowanej, ale w wielu przypadkach zleceniodawcy wymagają wystawiania faktur VAT, choć nie jest to regułą. Wygodną opcją jest rozliczenie przez system useme – dzięki temu pośrednikowi twój kontrahent otrzyma fakturę VAT, a ty umowę o dzieło, więc nie musisz przejmować się działalnością gospodarczą.

Praca jako copywriter na etacie to dobry wybór dla świeżo upieczonych magistrów filologii. Stała praca da ci możliwość stabilnego rozwoju swoich umiejętności. Jest to również szansa na zdobycie wiedzy od starszych stażem kolegów z firmy. Po zdobyciu kilku lat wartościowego doświadczenia możesz zawsze spróbować pracy na swoim 😉

Gdzie znaleźć pierwszą pracę jako copywriter?

  • Zlecenia dla freelancera

Oferty znajdziesz na platformach dla freelancerów i grupach dla copywriterów na Facebooku:

Musisz reagować szybko na interesujące cię zlecenia, bo konkurencja nie śpi. Napisz prywatną wiadomość do zleceniodawcy, podając swoją stawkę za 1000 znaków ze spacjami oraz zaproponuj przesłanie próbki swoich umiejętności w formie tekstu próbnego lub portfolio.

Innym sposobem na pozyskanie klientów jest bezpośredni kontakt poprzez tzw. cold maile. Czym jest ten “zimny mail”? Po prostu wiadomością, którą wysyłamy do potencjalnego klienta, który nie miał wcześniej z nami styku, stąd mówi się, że to “zimny kontakt”.

Takim potencjalnym klientem może być np. sklep internetowy, który nie posiada jeszcze bloga, czy też portal internetowy o tematyce, w której mamy dużą wiedzę i doświadczenie. Ta forma pozyskiwania zleceń wymaga większego nakładu pracy, czasu i cierpliwości, ale o wiele bardziej się opłaca. W końcu nie musimy z nikim konkurować w wycenie.

  • Praca w agencji kreatywnej lub contentowej

Praca w agencji to szansa na zdobycie cennego doświadczenia od starszych stażem kolegów oraz poznanie tajników całego procesu twórczego. Moim zdaniem jej najciekawszym, ale i najbardziej wymagającym, aspektem jest praca z klientami z różnych branż. Czasami agencja tworzy treści jednocześnie dla firmy budowlanej i kosmetycznej. Różnorodność projektów bywa ogromna.

Ogłoszeń szukaj na portalach z ogłoszeniami o pracę lub, co bardziej polecam, bezpośrednio na stronach agencji, które cię interesują. Zazwyczaj w każdym przypadku mają na swojej stronę zakładkę poświęconą aktualnym rekrutacjom.

  • Praca w dziale marketingu

Niektóre firmy, zamiast zlecać działania marketingowe firmom zewnętrznym, wolą mieć własny dział marketingu, a w tym dobrego copywritera.

W start-upach i sklepach internetowych nie trudno o pracę dla copywritera w obcym języku, wszystko zależy od rynku, w który celuje firma. Praca w zespole to świetna szansa na rozwój.Dział marketingu ściśle współpracuje też z działem designu i sprzedaży.

Zakres działań copywritera to nie tylko pisanie artykułów na bloga lub tworzenia opisów produktów. Copywriter współtworzy wszystkie treści, planuje strategię, analizuje statystyki blog postów w Google Analytics i wyciąga wnioski, by pisać jeszcze lepsze artykuły.

Jeśli aplikujesz do pracy na etat w dziale marketingu, to pamiętaj o dopracowanym CV i zachęcającej treści maila. Aplikuj na stanowiska juniorskie, które nie wymagają doświadczenia. Ogłoszenia o pracę możesz znaleźć np. na LinkedIn lub RocketJobs.

Co ze stawkami copywritera?

Odsyłam do artykułu, w którym zajęłam się tą kwestią bardziej szczegółowo.

Odnalazłbyś się w copywritingu? Jest coś, co cię interesuje, a o czym nie wspomniałam? Daj znać w komentarzach lub złap mnie na Instagramie albo Facebooku 🙂

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o