Praca copywritera

Praca po filologii – copywriter

W trakcie studiów filologicznych stwierdziłeś, że praca tłumacza to chyba nie do końca twoja bajka, a nie widzisz się też w roli nauczyciela? Zastanawiasz się nad innymi opcjami? A może chciałbyś połączyć hobby, znajomość języka i pracę w jedno? O ile jeszcze lubisz pisać, to copywriting może okazać się pracą twoich marzeń.

COPYWRITER A CONTENT WRITER

W ofertach pracy lub ogłoszeniach copywriter jest synonimem content writera i na odwrót, ale w zasadzie oba te stanowiska trochę się od siebie różnią.

Co robi copywriter?

  • tworzy hasła reklamowe, nagłówki, slogany, CTA
  • pisze teksty reklam, tych internetowych, jak i telewizyjnych, radiowych lub w prasie
  • współpracuje z działem designu, grafikami i UX developerami, czuwa nad spójnością wizualną marki, wyglądem graficznym reklamy, strony internetowej, itp.
  • tworzy opisy produktów na strony internetowe lub do katalogów

Co robi content writer?

  • pisze wysokiej jakości, bogate merytorycznie artykuły na bloga, ebooki i treści zamieszczane na stronach internetowych
  • przygotowuje lub współtworzy strategię content marketingową
  • przygotowuje treści infografik
  • tworzy treść newsletterów
  • zajmuje się promocją treści w mediach społecznościowych
  • czasami szuka słów kluczowych, dzięki którym strona jest łatwiej wyszukiwana i uzyskuje wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google, ale z reguły zajmuje się tym specjalista SEO.

Zakres obowiązków w obu przypadkach zależy od firmy lub zleceniodawcy i jego strategii marketingowej. W praktyce 1 osoba zajmuje się często wszystkim naraz pod szyldem copywritingu.

Za granicą, na przykład w USA, wyraźnie rozgranicza się zakres obowiązków copywritera od content writera. W Polsce, nawet w agencjach marketingowych, czy w działach marketingu, często copywriterem mylnie nazywa się content writera. No cóż, teoria teorią, a wiadomo, jak bywa w praktyce. O ile copywriter wszedł już do języka i świadomości Polaków, tak na content writera, chyba za wcześnie. Dla ułatwienia więc w dalszej części artykułu będę trzymać się terminu “copywriter”.

Cechy dobrego copywritera

Czy dobry copywriter musi być z wykształcenia filologiem? Absolutnie nie. Nie każdy filolog potrafi i lubi pisać. Jeśli jednak potrafi i lubi, to może bardzo dobrze czuć się w copywritingu. W marketingu bardzo ważna jest kreatywność, pomysłowość i pragnienie tworzenia. Oprócz tego musisz dużo czytać i być dociekliwym, sprawnie radzić sobie z przekopywaniem internetowych źródeł. Bywa, że research zajmuje więcej niż sam proces pisania dobrej jakości artykułu.

Copywriter musi być na bieżąco ze zmianami w algorytmach Google i mediów społecznościowych, by wiedzieć, jak pisać teksty z technicznej perspektywy i gdzie je promować. Oprócz tego powinien umieć planować treści, tak by odpowiadały potrzebom klientów na różnym etapie dokonywania zakupu: poznania marki, odkrywania jej przewagi nad konkurencją, edukowania w zakresie korzyści, które oferuje im produkt, rozwiewania wątpliwości, itp. Klienci indywidualni, którzy podejmą z tobą współpracę, mogą nie wiedzieć nic o odpowiedniej strategii, i to ty powinieneś im ją zaproponować.

Pisanie treści promocyjnych wymaga też zainteresowania psychologią i znajomości podstawowych mechanizmów marketingowych. Moim zdaniem najważniejsza cecha copywritera to ciekawość świata. Posiadanie zainteresowań i przynajmniej jednego hobby to duży plus dla copywritera. Dzięki temu może dokonać rzeczy mitycznej dla większości: połączyć pasję z pracą. Nie chcę cię straszyć, ale w dzisiejszych czasach sama, nawet biegła, znajomość języka to za mało. W ogóle uważam, że filologia powinna przekształcić się w studia interdyscyplinarne, ale to już temat do głębszych rozważań.

GDZIE ZNALEŹĆ PRACĘ JAKO COPYWRITER?

Jak już wspominałam na początku, copywriter może pracować na 3 sposoby:

Jako freelancer

W zaciszu własnego domu. Pod kocykiem. Z herbatką. Byłaby to wizja idealna, gdyby nie trud pozyskania klientów, który spada na twoje barki. Cóż, wszystko ma swoje wady i zalety. Oferty znajdziesz na platformach dla freelancerów i grupach dla copywriterów na Facebooku. Musisz reagować szybko na interesujące cię zlecenia, bo konkurencja nie śpi 😉 Ogłoszeń dla copywritera piszącego w języku obcym nie ma za wiele, ale zdarzają się, musisz być czujny.

W agencji kreatywnej/reklamowej

W tym przypadku ciężko o tworzenie treści w obcym języku, ale jeśli uwielbiasz kreatywną pracę z językiem polskim, to z pewnością ci się spodoba. Praca w agencji to szansa na zdobycie cennego doświadczenia od starszych stażem kolegów oraz poznanie tajników całego procesu twórczego.

W dziale marketingu

Niektóre firmy, zamiast zlecać działania marketingowe firmom zewnętrznym, wolą mieć własny dział marketingu, a w tym dobrego copywritera. W start-upach i sklepach internetowych nie trudno o pracę dla copywritera w obcym języku, wszystko zależy od rynku, w który celuje firma. Praca w zespole to świetna szansa na rozwój. Dział marketingu ściśle współpracuje z działem designu i sprzedaży. Zakres działań to nie tylko pisanie artykułów na bloga lub tworzenia opisów produktów. Zdziwisz się, jak wiele szczegółów wymaga dopracowania ze strony copywritera.

Jak zacząć?

Jako freelancer możesz spróbować działać w ramach działalności nierejestrowanej, ale w wielu przypadkach zleceniodawcy wymagają wystawiania faktur VAT. Nie jest to jednak regułą. Możesz również spróbować rozliczać się przez system useme.

Jeśli aplikujesz do pracy na etat, to pamiętaj o dopracowanym CV i zachęcającej treści maila. Aplikuj na stanowiska juniorskie, które nie wymagają doświadczenia.

Czasami zleceniodawcy wymagają portfolio, ale moim zdaniem lepszym sposobem jest napisanie spersonalizowanego tekstu próbnego. Nie musi być długi, wystarczy pół strony. W ten sposób nie tylko zademonstrujesz swoje umiejętności copywriterskie w określonej tematyce, ale pokażesz potencjalnemu klientowi, że jest dla ciebie ważny. Z mojego doświadczenia ten sposób sprawdza się lepiej niż wysłanie portfolio najlepszych nawet tekstów.

Co ze stawkami copywritera?

Odsyłam do artykułu, w którym zajęłam się tą kwestią bardziej szczegółowo.

ŹRÓDŁA WIEDZY O COPYWRITINGU

W tak dynamicznej dziedzinie, jak marketing zmiany zachodzą czasem nawet z miesiąca na miesiąc. Z tego względu książki nie są najbardziej aktualnym źródłem wiedzy, bo w momencie, kiedy pojawiają się na półkach, niektóre informacje mogą być już przestarzałe. Jeśli chodzi jednak o podstawy, to uważam, że można na nich polegać. Najwięcej najnowszej wiedzy znajdziesz w internecie i ewentualnie w prasie branżowej. Poniżej źródła z których sama regularnie korzystam:

Książki:

  • Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów. – Barbara Stawarz
  • Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. – Joanna Wrycza-Bekier
  • Copywriting. Jak sprzedawać słowem. – Dorota Jędrzejewska Rafał Niemczyk

Internet:

Prasa:

Odnalazłbyś się w copywritingu? Jest coś, co cię interesuje, a o czym nie wsomniałam? Daj znać w komentarzach, złap mnie na Instagramie lub Facebooku 🙂

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o