Książki o copywritingu – co warto mieć w swojej biblioteczce?

Książki o copywritingu

… a bez czego można się obyć. Wybrałam kilka najpopularniejszych pozycji z polskiej i zagranicznej półki, które miałam okazję jak dotąd przeczytać, i w kilku słowach podsumowałam moje wrażenia i ogólną ocenę. Mam nadzieję, że pomoże ci to wybrać kolejną branżową lekturę i uniknąć rozczarowania 😉

Nie wszystkie książki z tej listy skupiają się ściśle na copywritingu część to poradniki pisania zahaczające również o pisanie fikcji, a jedna zbacza na temat UX writingu. Polecam je jednak twojej uwadze, bo moim zdaniem im większe spektrum wiedzy, tym będziesz lepszym i bardziej wszechstronnym specjalistą. A nigdy nie wiesz, nad jakim projektem przyjdzie ci się pochylić jutro, za tydzień, czy za miesiąc.

Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów – Barbara Stawarz

Krótka książka na góra dwa wieczory. Niestety, przez tę dość ubogą objętość mam wrażenie, że autorka trochę prześlizgiwała się po tematach i wiele kwestii mogłoby być bardziej rozwiniętych.

Podstawy tłumaczy za to nieźle, więc zainteresuje głównie początkujących, choć do niektórych rad lepiej podejść z dystansem, szczególnie tych dotyczących social mediów. Po pierwsze, takie informacje szybko się dezaktualizują, a po drugie niektóre są po prostu bez sensu (używanie hashtagów #like4like czy #yolo w biznesie? serio?).

Moja ocena: 3/6

Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy – Joanna Wrycza-Bekier

Sam fakt, że tę książkę świetnie się czyta, świadczy już o tym, że autorka wie, o czym pisze. Magia słów to właściwie poradnik pisania ogólnie, nie jest to książka typowo o copywritingu. Można w niej znaleźć przykłady dobrych i złych praktyk z pism użytkowych, reklam, ale i beletrystyki.

Bardzo pomaga w pracy nad własnym stylem. Znajdziesz w niej między innymi kilka tipów jak zaciekawić czytelnika od pierwszego zdania, jak wyeksponować w tekście najważniejszą informację, czy jak ożywić swój artykuł. Bardzo ją polecam. Mimo że jestem po filologii i słowem pisanym interesuję się od dawna, to znalazłam w niej sporo ciekawych porad.

Moja ocena: 5/5

Jak pisać, by chcieli czytać i kupować – Artur Jabłoński

To jest chyba najlepsza rodzima pozycja poświęcona copywritingowi, jaką miałam przyjemność czytać. Świetnie opisuje podstawy, ale i ten, kto z copywritingiem miał już trochę do czynienia znajdzie w niej coś dla siebie. Omawia prawa rządzące pisaniem “do internetu”, wyjaśnia dlaczego tekst do internetu powinien być projektowany, a nie tylko po prostu napisany, porusza też temat person. Autor dużo miejsca poświęca językowi korzyści i tworzeniu skutecznych CTA, z czym czasem i doświadczeni copywriterzy mają problem. Bardzo polecam tę małą, ale treściwą książeczkę.

Moja ocena: 5/5

Biblia copywritingu – Dariusz Puzyrkiewicz

To była jedna z pierwszych polskich książek o copywritingu, którą przeczytałam i pamiętam, że strasznie ciężko mi było przez nią przebrnąć. Pierwszą kwestią było to, że już trochę się zdezaktualizowała, drugą – autopromocja autora przebijała się w niektórych miejscach nazbyt natarczywie, a na to wszystko nałożył się jeszcze niezbyt trafny wybór przykładów. Można przeczytać, ale ja się z nią nie polubiłam.

Moja ocena: 3/5

Everybody Writes: Your Go-To Guide to Creating Ridiculously Good Content – Ann Handley

Autorka omawia w niej swoją formułę na stworzenie wartościowego contentu. Opowiada o tym, jak znaleźć swój pisarski “głos”, jakich błędów nie popełniać i jak sprawić, żeby tekst czytało się przyjemnie i żeby spełniał swoją funkcję. Mam z niej sporo notatek. To naprawdę godna uwagi pozycja.

Moja ocena: 5/5

Nicely Said: Writing for the Web with Style and Purpose – Nicole Fenton, Kate Kiefer Lee

Bardzo dobry poradnik o pisaniu tekstów do internetu. Dużo miejsca poświęcone jest budowaniu firmowego tone&voice (bardzo cenne uwagi!) i określeniu własnego stylu. Sporo jest też o tworzeniu tekstów sprzedażowych bez nachalnego sprzedażowego tonu, empatii w pisaniu oraz edytowaniu i korekcie własnych tekstów.

Świetna książka i must-have copywritera.

Moja ocena: 5/5

On writing – Stephen King

Tak, autorem jest ten Stephen King, to nie zbieżność nazwisk. Choć o copywritingu nie ma w niej ani słowa, to bardzo przyda się w pracy nad własnym stylem. Pierwsza połowa książki trochę się ciągnie, King opowiada w niej o swoich pisarskich początkach, ale druga to już same konkrety i bardzo wartościowe rady.

Moja ocena: 5/5

Strategic Writing for UX: Drive Engagement, Conversion, and Retention with Every Word – Torrey Podmajersky

Może to nie jest pozycja stricte copywriterska, a raczej coś dla UX writerów, ale ten zawód w Polsce dopiero raczkuje i często w praktyce to właśnie copywriter proszony jest o przygotowanie treści do aplikacji lub oprogramowania. Jeśli twoim nowym zadaniem jest więc zastąpienie wszystkich “lorem ipsum” czymś konkretnym, to najpierw koniecznie zdobądź i przeczytaj tę książkę.

Autorzy treści do Windowsa ’98 nie mieli dostępu do takiej wiedzy i sami wiemy jak to wyszło. A tak na poważnie to wtedy komunikaty i wszelkie treści do oprogramowania pisali programiści. Dla nich komunikat “wystąpił błąd krytyczny 24588800” był całkiem jasny. Dla przeciętnego użytkownika niekoniecznie.

Jeśli więc twoje kompetencje zawodowe mają rozszerzyć się o pisanie treści do aplikacji, to twoim zadaniem będzie przełożenie języka programistów na język zrozumiały dla użytkownika, ale też niezalatujący marketingiem (co niestety się zdarza. kiedy siada do tego zawodowy copywriter). Dzięki tej książce dowiesz się jak podejść do tego tematu w odpowiedni sposób. Dla mnie to biblia UX writingu i zdecydowanie najmocniejsza pozycja na ten temat na rynku.

Moja ocena: 5/5

Ta lista na pewno będzie się wydłużać, więc zachęcam do zaglądania tutaj od czasu do czasu. Na mojej półce mam jeszcze kilka ciekawych tytułów, które czekają na swoją kolej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *