content marketing dla tłumacza

Content marketing oczami tłumacza

W dzisiejszych czasach internet jest oknem na świat, oceanem informacji, rzeką kontaktów. Praktycznie każdy szukając odpowiedzi na nurtujące go pytania, w pierwszej kolejności otwiera przeglądarkę internetową. W ciągu każdej sekundy Google odpowiada na ponad 40 000 zapytań. Dziennie liczba wyszukiwań wynosi średnio 3,5 biliona. Z roku na rok statystyki rosną. Równie dynamicznie rozwijają się media społecznościowe. Prym wiedzie Facebook – 2,196 mld aktywnych użytkowników. Zaraz za nim plasuje się YouTube – 1,5 mld aktywnych użytkowników. Tuż za nim Instagram – 1 mld aktywnych użytkowników. Biorąc pod uwagę liczby tak wielkiego kalibru, tłumacz nie może bagatelizować potencjału internetu i mediów społecznościowych w budowaniu własnej marki.

CONTENT IS KING

 

Jak w tym gąszczu informacji w ogóle zostać zauważonym na tle konkurencji? Zastanów się, po co sam otwierasz przeglądarkę, przeglądasz swój news feed na facebooku lub przeglądasz wybrane hashtagi na Instagramie. Szukasz interesujących cię treści: ciekawych artykułów, inspirujących zdjęć, czy po prostu przydatnych informacji. Content is king. Treści rządzą internetem. Nic zatem dziwnego, że potencjał contentu został wykorzystany w marketingu.

Content marketing, czyli w wolnym tłumaczeniu marketing treści, to całość działań bazujących na planowaniu, tworzeniu i promowaniu wartościowych treści dostosowanych do określonej grupy odbiorców. Wartościowe treści to nic innego, jak informacje podane w formie artykułów na blogu, podcastów, postów w social mediach, infografik, czy nawet video na youtube, które odpowiadają na potrzeby twojej potencjalnej publiczność, w tym klientów.

Najważniejszym elementem content marketingu jest poznanie potrzeb twoich potencjalnych klientów, ale i innych odbiorców twoich treści, na przykład aspirujących tłumaczy, czy kolegów z branży. Treści, które opublikujesz, mogą być cennym źródłem wiedzy i motywacji dla innych tłumaczy, a ty sam uzyskasz autorytet w danej dziedzinie. Artykuły, zdjęcia, podcasty czy filmy, które odpowiadają potrzebom odbiorców, zostają przez nich udostępniane dalej. Google również docenia wartościowe i unikatowe treści. Kiedy roboty indeksujące strony zauważą, że artykuł na twoim blogu idealnie odpowiada na zapytania użytkowników, podbiją twoją stronę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, tak by została lepiej zauważalna. Fachowo nazywa się to SEO lub też pozycjonowanie. Inteligentne te internety. To już jednak temat na osobny post.

ZALETY CONTENT MARKETINGU DLA TŁUMACZA FREELANCERA:

  • Zbudujesz świadomość własnej marki na rynku, dzięki czemu staniesz się rozpoznawalnym tłumaczem.
  • Zyskasz zaufanie potencjalnego klienta, dzięki wizerunkowi autorytetu w swojej dziedzinie.
  • Zwiększysz ruch na swojej stronie internetowej.
  • Nawiążesz nowe, cenne kontakty w branży.
  • Podzielisz się swoją wiedzą z innymi, zainspirujesz ich do działania.

CONTENT MARKETING W WYKONANIU TŁUMACZA

By skutecznie przeprowadzić marketingowe w internecie, musisz zacząć od ustalenia, jakie kanały do publikowania treści sprawdzą się w twoim przypadku najlepiej i gdzie twój potencjalny odbiorca może natknąć się na twój content.

STRONA INTERNETOWA I BLOG

Zacznij od strony internetowej i bloga. Przeglądarka internetowa, czy to Google, czy Baidu w Chinach, czy Yandex w Rosji, to prawdopodobnie pierwsze medium, za pomocą którego twój potencjalny odbiorca natknie się na twoją markę. Strona internetowa to twoja wirtualna, rozszerzona wizytówka. Blog natomiast to twoja szansa na zbudowanie autorytetu w swojej dziedzinie i wypozycjonowanie twojej strony, dzięki wartościowym artykułom. Prowadzenie bloga, ale czas, który w to zainwestujesz, na pewno zwróci się w przyszłości. Szacuje się, że startujący tłumacz freelancer przeznacza na działania marketingowe nawet 50% swojego czasu. Początki zawsze są trudne.

FACEBOOK

W wyniku nowej polityki Facebooka, który zmniejszył widoczność treści udostępnianych przez strony firmowe, fanpage na Facebooku nie ma już takiej siły przebicia jak kiedyś. Warto go jednak prowadzić po to, być w bliższym kontakcie z odbiorcami. Facebook pozwala na zaangażowanie publiczności w ciekawą dyskusję, o ile dobierzemy właściwe treści do udostępniania. Zdarza się również, że klienci wybierają messengera do szybszej, niemal natychmiastowej komunikacji z tłumaczem. Dobrym pomysłem na wykorzystanie Facebooka jest stworzenie pod swoimi skrzydłami grupy tematycznej, która zaangażuje społeczność o określonych zainteresowaniach, tak jak Z wykształcenia filolog. Jeśli jeszcze nie dołączyłeś, to nie zastanawiaj się ani chwili dłużej 🙂

INSTAGRAM

Kulisy pracy tłumacza w domowym biurze to świetny Instagramowy content. Freelancing interesuje wiele osób. Podziel się swoją codziennością, pokaż, czym się zajmujesz od kuchni, pochwal się, co aktualnie czytasz lub jak pracujesz nad rozwojem zawodowym i osobistym. Instagram to przede wszystkim źródło inspiracji. Wykorzystaj Instagram również do promocji swoich blogowych postów. Jeśli kogoś interesuje tematyka twojego Instagrama, na pewno z chęcią przeczyta również twoje artykuły. A korzystając z okazji, zapraszam do siebie.

YOUTUBE

YouTube z powodzeniem może zastąpić bloga, ponieważ umożliwia pozycjonowanie filmów, dzięki czemu masz szansę dotrzeć do szerszej publiczności. Według statystyk video content marketing jest prężnie rozwijającym się trendem 2018 roku. 79% osób preferuje wideo od tekstów pisanych. O ile istnieją kanały o tematyce językowej, takie jak Madame Polyglot lub Po Cudzemu, to nie znam żadnego stricte tłumaczeniowego. Wykorzystaj tę szansę!

PODCASTY

Nie nazwałabym ich alternatywą dla bloga, bo nie wypozycjonujesz dzięki nim swojej strony, ale możesz dotrzeć do szerszej grupy osób, które przez tryb życia w biegu nie mają czasu czytać długich artykułów. Zaletą podcastu jest to, że może być tłem codziennych czynności: sprzątania, jazdy samochodem lub tramwajem. Dzięki podcastom zbudujesz swój autorytet w danej dziedzinie i pogłębisz świadomość swojej marki.

LINKEDIN

LinkedIn to już nie tylko wirtualne CV, ale platforma, dzięki której nawiążesz profesjonalne kontakty z klientami. Dzięki dopracowanemu profilowi twoja szansa na współpracę z bezpośrednim klientem rośnie. LinkedIn umożliwia publikowanie i udostępnianie własnych artykułów w obrębie platformy. Zwiększa to szansę na to, że twoje treści dotrą do zainteresowanych, co może zakończyć się nowymi ofertami współpracy.

To moim zdaniem najważniejsze kanały dystrybucji, dzięki którym wypromujesz własną markę na tle konkurencji. Nie rzucaj się na głęboką wodę, próbując zapanować nad wszystkimi na raz. Na początek wybierz 2 i staraj się je systematycznie rozwijać, a do tego potrzebujesz przede wszystkim dobrze opracowanej strategii.

STRATEGIA CONTENT MARKETINGOWA DLA TŁUMACZA

Content marketing nie sprowadza się jedynie do tworzenia atrakcyjnych i przydatnych treści. To przede wszystkim odpowiednia strategia, promocja i analiza z wyciągnięciem właściwych wniosków.

Planuj – Twórz – Promuj – Analizuj – Powtórz

Skuteczny content marketing opiera się na przemyślanej strategii. Nie publikuj chaotycznych treści. Zastanów się, co i w jaki sposób przekazać oraz co dokładnie chcesz osiągnąć. Staraj się tworzyć i publikować regularnie. Promuj treści na różnych kanałach. Dodałeś nowy wpis na blogu? Poinformuj o tym na swoim firmowym Facebooku i wspomnij przy okazji na Instagramie. Analizuj reakcje odbiorców. Jakaś konkretna tematyka wzbudza większe zainteresowanie? Rozwiń myśl lub publikuj podobne treści, może stwórz regularną serię? Nie przestawaj wyciągać wniosków. Rozszerzaj działania. Cały proces ma na celu zbudowanie świadomości twojej marki jako profesjonalnego tłumacza o szerokiej wiedzy, który jest autorytetem w swojej dziedzinie i motywacją dla innych. Zyskasz zaufanie klienta, który bez wahania skorzysta z twoich usług.

Content marketing to proces wymagający minimalnego wkładu finansowego, ale za to długotrwały. Musisz uzbroić się w cierpliwość, bo bywa, że stworzenie treści, które zyskają uznanie twoich odbiorców zajmie sporo czasu. To tak jak z wylansowaniem przeboju w obecnym showbusinessie. Nie poddawaj się, szukaj inspiracji słuchając swoich potencjalnych odbiorców i twórz treści skrojone do ich potrzeb, aż osiągniesz zamierzony sukces!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o